Friday, August 26, 2011

Традициите не са това, което бяха...

До това заключение достигнам от известно време насам, гледайки естественото развитие на автомобилостроенето. Вчера например за пореден път попаднах на едно стряскащо доказателство... Возейки се по голям столичен булевард, заблеян в заобикалящата ме автомобилна идилия мернах странен черен джип... Странен, защото бе новия Cayenne на Porsche... Никога не съм приемал този автомобил на сериозно - просто никога не ми е изглеждал достатъчно готин за истинско Porsche... Та при новия работата е още по-зле - изглежда нежен, лигав, зализан... не знам как по-точно да се изразя. Интериора ми харесва, но нищо друго. Докато стария поне изглеждаше мъжкарски, този мяза на поредното корейско "изобретение" заляло пазара. На всичкото отгоре, изравнявайки се с него с леката кола, в която се возех, точно пред очите ми изникна словосъчетание изписано с красив шрифт на калника и гордо гласящо "diesel"... останах безмълвен и шокиран от видяното... и сега да не си помислите, че не знаех за съществуването на тази модификация в гамата на компанията - напротив... просто се надявах да е било шега и да не дръзнат да направят такава кола... още по-малко съм очаквал така "гордо" да го заявят... и то на Porsche за бога!!!

Да... Знам... Дори на скоро един много уважаван от мен истински "автомобилен поклонник" сподели една много мъдра мисъл в един автомобилен форум - автомобилните компании като тази трябва да правят коли като тази, с която започнах, за да могат да си позволят да правят и другите си, наистина манияшки автомобили, носещи всички характерни черти на концерна... И е факт, че това е успешна тактика, както той спомена - Boxster и Cayenne (макар и оплювани от доста "критици" и "hardcore" фенове като мен) извадиха с големите си продажби Porsche от сериозна финансова криза и благодарение на това и до днес ни радват с коли като GT2 RS и GT3 RS (дори съвсем скоро пуснаха 4-литрова версия на последната, в която съм влюбен). Това е всеобща тенденция и явно натам отиват нещата. Нямам нищо против това, ще се радвам винаги да са така нещата - т.е. ако щът да произвеждат и триколки само и само да има и коли, които да грабват сърцата ни както едно време (е все пак ще е хубаво да имаме и пари да си ги купуваме). Но някакси и това май не е баш така...
Е може би все още е така, ама бъдещето не изглежда толкова розово. Хибридите все повече и повече застъпват - Porschе пуснаха дори състезателна кола с такава технология, BMW представиха спортна кола от близкото бъдеще с 3-цилиндров (!) турбо мотор и електрически помощници (само си представете колко отвратително ще звучи това нещо)... Все повече и повече компании се съобразяват с комерсиализацията и екологичните норми и започват да се гърчат около тях стараейки се да угодят на всички - Ferrari пуснаха 4х4 кола и говорят за разход на гориво при положение, че преди го нямаше дори и в каталозите и никой не го интересуваше, BMW започнаха да правят М коли с турбо мотори и 4х4 М коли и джипове...
Та докато при Ferrari и Porsche горната тенденция за запазване на корените в някой модели още е налице на 100%, то при BMW например не е точно така, колкото и да обичам тази компания :(... Да... остава (за сега) изключителното поведение и управление, добрите характеристики и пригодността за ежедневна употреба (вълк в овча кожа, нали сте го чували ;) ), но легендарните атмосферни шедьоври на двигателостроенето отстъпват място на такива с изкуствено дишане и вместо да се напънат да направят една носеща престиж супер кола (не е като да не могат, а и всички останали конкуренти си имат) те се лутат в създаването на някакви измислици от "Завръщане в бъдещето". Та като споменах нуждата от престижен "supercar" в гамата на мюнхенци, съм твърдо убеден, че такова нещо е необходимо, но някой друг път ще обясня защо е така...
Да... трябва да се работи и в тази посока на пазене на планетата и пестене на ресурси, трябва компанията да е на върха когато дойде и тяхното време и да е една от първите там, но защо да загърбваме настоящето? Вярно, че истинските фенове на марката не винаги са и клиентската маса (поне в моя случай е така за съжаление), но когато един ден отида в магазина с парите да си поръчам нова кола искам да има и нещо по-специално точно като за мен... Уви така като гледам ще трябва да се примиря с това произведено до момента, да кажем с изключение на новата М5-ца и 1 М Coupe, че те и двете много ми харесват, поне от видяното до сега... признавам си... както и новото Z4... уникално е... най-красивата кола в момента... нищо, че са турбинирани (ама все пак още имам резерви, докато не ги покарам)... ще видим и новото М6, че F12/13 изглежда доста привлекателно... но също така дори и пред тях бих избрал блестящите Е9x М3 (особено GTS и CRT), Е46 М3 (особено CSL) и Е60 М5/Е63 М6 заради невероятните натурално аспирирани двигатели. Мога да добавя още няколко модела от близкото минало (Z3 M, Z4 M, E39 M5, E30 M3 - да всеки иска такова вкъщи и доста други), които все още твърдо са се настанили в съзнанието ми и в листа с желаните за гаража притежания (не се смейте, сигурен съм, че всеки си има такъв и не рядко е мислил по този въпрос застанал пред mobile.de преглеждащ пазара ;) ).

И докато при Ferrari и Porsche всеки един от новите модели е по-добър и по-добър от предишните (поне по мое мнение и до момента), то при BMW се наблюдава сериозно засилване на т.нар. "downsizing" - т.е. стремят се с всички сили да намалят емисиите, разхода на гориво и разходите за производство, за да отговорят на пазара... а това, както се сещате вреди на качеството и най-вече на емоцията и престижа - почти изчезват атмосферните 6-цилиндрови мотори, заместени от 4-цилиндрови с по-малък обем и принудително пълнене (както се досещате със звук на стара прахосмукачка); М моторите вече не са изцяло различни и конструирани специално за М колите, а са пипнати (не искам да казвам тунинговани, защото мразя тази дума) стандартни агрегати; колите в гамата на компанията споделят много общи части (скоро в едно прес изявление казаха, че вече процента е над 60) и не на последно място качеството е значително занижено, което не би трябвало да се допуска от нито една сериозна компания, нищо, че вече си е почти нещо като "традиция" за всички компании... просто не е редно.

И с всичко това си заминава и ентусиазма, специалното усещане, че BMW са много различни от останалите, точно с вниманието си към детайла и емоциите, които дават автомобилите им със своите характерни черти и качества. Отива си индивидуалността и всички започват да произвеждат едни и същи неща, колкото да задоволят пазара. Не ме разбирайте погрешно (въпреки, че надали разчитате на моето мнение, за да си изградите мирогледа в автомобилния свят), в никакъв случай колите, които в момента излизат от заводите на BMW, Mercedes-Benz, Audi, Alfa Romeo и т.н. европейски и световни производители, не са лоши... напротив... стават все по-добри и по-добри, тласкани от технологичния прогрес и все по-затягащата се конкуренция.
Мисълта, която искам да прокрадна сред всички тези дъълги размисли е, че ценностите, наистина важните неща, правещи един автомобил различен, правещи един автомобил наистина добър и истински,  изчезват лека полека, а с изчезването на тези ценности и на нас ще ни е по-трудно да си изберем нашия автомобил... онзи автомобил, който да ни гъделичка там, "под лъжичката", който да ни кара да се чувстваме специални и да се държим странно... като влюбени... ето, че и аз започнах да се държа странно, за това с тези, така да ги нарека по-интимни отношения с автомобилите, ще ви запозная в следващата "тема"...

2 comments:

  1. Един незлоблив съвет: Ползвай параграфи, нови редове - иначе трудно се чете.

    Относно традициите: те са затова, хем за да се водиш по тях, хем да ги нарушаваш, като се налага.
    Сега се налага, такъв е тренда. Гигантските V12 ще останат запазена марка на някои брандове, но няма да се учудя, ако всички скоро направят twin-turbo V8 конфигурации. И т.н.
    Както и по-добри дизели. Разход от 20/100 е най-малкото икономически неоправдан за не-супер-кола.

    ReplyDelete
  2. Благодаря за съвета и коментара. Не е първия в тази насока, така че се опитах да я разделя на абзаци смислово и тук таме да сложа по някой нов ред. Надявам се така да е по-добре.

    ReplyDelete