Wednesday, October 12, 2011

Тихо се сипе белият сняг...


Ето, че неусетно природата се обърна срещу нас и от 25-30 градусови жеги атмосферните условия в момента наподобяват направо мразовита зима. Времето е студено и мрачно, температурите трудно надвишават 10 градуса, а и често вали. В началото на седмицата по време на едно обучение за безопасно шофиране на относително ниска надморска височина ни валя най-красивия сняг на парцали от много време насам :) Ще питате защо се усмихвам? Да... знам, че зимното време със студовете, виелиците и снежната покривка е неприятно изживяване за много хора... но аз обичам този сезон... много го обичам. Веднага пред очите ми изниква кокетна планинска къща изградена от камък  и дърво, с уютна камина, пукаща от жегата на горяща дървесина, и... заобиколена от планински пътища покрити с дебела девствена снежна покривка. И тук отново чувам хорските притеснения за кошмарното пътуване в планината през зимата, многото инциденти и неприятни изживявания по време на усложнената пътна обстановка в страната. Аз обаче обожавам да карам зимата колата си и изпитвам страхотно удоволствие от всеки един завой в планината покрит с онова магическо бяло одеало. Сега ще се опитам да помогна и на вас да заобичате придвижването в такива условия и да го направим не само безопасно, но и приятно, като подготвим себе си и автомобила си за този суров сезон. Гарантирам ви, че това може да стане много лесно и ще ви спести много главоболия.

В нашите географски ширини знаем, че по това време на годината са нормални резките промени в климата и не е нужно да чакаме зимата да ни "изненада", за да започнем подготовката си за нея, въпреки, че в повечето случаи се получава така. 

ГУМИТЕ - Нека започнем с едно от най-важните неща за безопасно придвижване през зимата. Всички сме свидетели как повечето хора чакат да натрупа завидно количество сняг, за да посетят гумаджииниците, за да си купят нови зимни гуми или да сложат закупените през някой от предишните сезони такива. Не ви съветвам да чакате този момент. Напротив - ако вече не сте си харесали гуми или не сте подготвили старите си такива по-добре го направете, за да сте сигурни, че като паднат температурите под 6-7 градуса ще има с какво да обуете колата си. Ето, че споделих и съкровената тайна кога аджеба слагаме зимните гуми ;) Не когато падне 30см сняг, не когато е -20 или когато затънем някъде в планината с летните гуми, а когато температурите паднат трайно (например за около седмица и прогнозите не очакват затопляне) под 6-7 градуса. Ако ви очаква пътуване в планината или в райони, в които очаквате да е по-студено от отправната ви точка, то е по-добре да се подготвите дори и по-рано. По-добре в сухо и малко по-топло време да сте със зимните гуми, отколкото да ви завари сняг в планината с летните. Ще питате защо ако е сухо да карате със зимни гуми? Ами защото зимните гуми не са зимни само заради по-доброто сцепление на сняг, ами и заради по-доброто си сцепление със студения асфалт. Съставките на една гума няма как да бъдат направени така, че да са еднакво еластични и меки в температурен диапазон от -30 до + 40 градуса, за това и няма как да са еднакво добри през зимата и лятото. Другояче казано летните гуми са проектирани и изработени от смеси гарантиращи сцепление и еластичност при топло време и асфалт, когато са меки, и само тогава могат да "залепват" оптимално за пътната настилка, т.е. летните гуми работят най-добре когато са затоплени. Когато температурите паднат, гумата се втвърдява и губи "лепкавостта" и сцеплението си, защото е направена достатъчно твърда, за да не се разкашква при загряване до висока температура (понякога при много топло време и силно слънце, дори при 30-40 градуса на въздуха гумите ви спокойно могат да достигнат 60 и повече градуса температура). Зимните гуми пък са изработени от смес със точно противоположни характеристики - те в нормалното си състояние са много меки, тъй като не могат да се загреят при наличието на ниска температура на въздуха, слабо слънце и снежна покривка и така остават еластични дори и в най-студеното време осигурявайки необходимото сцепление със студения асфалт, дори и да е сух. Точно поради тези разлики както през лятото зимните гуми се размекват прекалено (направо се разкашкват от температури над 15-20 градуса на въздуха) и не осигуряват нужното сцепление, така и през зимата летните са прекалено твърди, за да залепват за студения асфалт. Не на последно място меката смес на зимните гуми има повече шансове за осигуряване на дори малкото възможно сцепление с евентуално заледена настилка.
Освен разликата в смесите гумите коренно се различават и по своя протекторен рисунък - докато при летните гуми се цели максимално голяма контактна площ с асфалта и каналите са сведени до минимум само с цел да избутват водата при евентуално дъждовно време, зимните са проектирани с т.нар. "ламели" "захапващи" снега и кишата и осигуряващи нужния твърд контакт с настилката или веществата върху нея. Поради липсата на ламели и много дълбоки канали с остри ръбове летните гуми не осигуряват почти никакво сцепление при наличие на сняг и лед.

И тук стигаме до избора на гуми. Първо и най-важно - никога не карайте лятото със зимни гуми и зимата - с летни; никога не карайте с 2 летни и 2 зимни гуми през зимата; ако сте карали един сезон гумите, които сте си купили, при слагането им на колата за следващия сезон сложете по-хубавите (по-малко износени, с повече грайфер, с по-остри ръбове, по-малко напукани и т.н.) гуми отпред - независимо дали карате кола с предно, задно предаване или с 4х4. Предните гуми ви осигуряват спирането и завиването - т.е. са по-важни за сигурността на вас и заобикалащите ви. Ако на кола със задно предаване например ги сложите отзад, ще тръгвате супер, ама като дойде време за спиране и завиване, нещата няма да се получат толкова добре. И като горе казах "никога" - имах предвид никога... ама наистина никога. Писна ми да виждам коли за по над 100 000лв. с летни гуми през зимата (особено джипове), с различни гуми или със супер износени гуми. Същото се отнася и за ефтините коли. Не си мислете например, че като карате малка кола с "предно" и не ви трябват гуми отзад, щото видиш ли били много стабилни. Или пък като карате джип зимните гуми не са нужни "щото знаеш ли с това 4х4 как драпа".  Както казах гумите са и за да спирате и завивате, а особено когато имате тегло над 2 тона физическите закони действат със страхотна сила и рязко ще ви привлекат в режим "извън пътя".
И така, след като сме уточнили горните неща идва време да си изберем модел и размер. Обикновено повечето хора (включително и аз) карат с различни размери зимни и летни гуми. Първо това е удобно, защото имате възможност да ги сложите на различни джанти и да ви стоят готови за новия сезон в гаража и смяната им да ви коства само развиването и завиването на няколко болта.  Второ ако карате много по планините в голям сняг по-тесните гуми ви дават по-добър контакт и разчистват по-добре пътя, а от там и дават повече контрол. Широките пък остават над снега и се пързалят много. Плюс на по-малкия цолаж пък е, че страничния борд е по-висок и така страничните натоварвания не веднага се превръщат в пързаляне, а от части се поемат от възможността му да се криви. Когато правите това обаче се придържайте към препоръчаните от производителя размери, за да не предизвикате слабости в поведението на автомобила.
Що се отнася до марката и модела на гумите избора е огромен, наличието на многобройни сравнителни тестове - също. Бих ви посъветвал винаги да си купувате най-скъпите и най-висок клас гуми на реномирани производители, но ако нямате тази възможност се старайте към това макар и малко по-ниско. Често споменатите горе тестове помагат доста в избора, но и могат да ви объркат ако не гледате правилно. Ако търсите гуми то първо трябва да се ориентирате в какви условия ще ги използвате - високо в планината в много сняг, или пък често пътувате от града натам, само в града където няма много сняг или нещо средно. В такъв случай наблегнете на показателите на дадена гума при тези условия и търсете тези, който са най-добри във важната за вас категория. Едва ако ви трябват комплесно добри гуми гледайте крайния резултат от теста.
Ако ще купувате гуми втора употреба гледайте тъй наречения DOT - една елипсовидна щампа на борда на гумата с четири цифри вътре - датата на производство. Първите две цифри са седмицата от годината, а тези след тях са самата година на производство. Така, ще знаете реално на колко години са гумите - гледайте да са възможно най-пресни, като имайте предвид, че и най-качествените гуми губят повечето си качества напълно след 3-4 години, а по-евтините дори и по-бързо. Това се отнася до някъде и за чисто новите гуми. Често можете да попаднете на нови гуми в "промоция" от даден доставчик, просто защото са заредили определено количество от даден модел и не са могли да ги продадат, така гумите са прекарали част от живота си в някой склад и реално няма да можете да ги ползвате пълноценно през целия им жизнен цикъл от 3-4 години. Освен това огледайте внимателно гумите за нарушения на цялостта на гумата, изкривявания, балони, дупки, лепенки и т.н., за да може максимално да се предпазите от дефекти в следствие на скачане по бордюри и дупки направени от стария собственик на гумите.
Съхранявайте вече закупените гуми в проветриво и сухо помещение със стайна температура, в хоризонтално положение без да ги натискате и натоварвате (ако не са на джанти), за да не се деформират. Преди да ги сложите за новия сезон е хубаво да ги балансирате и проверите за дефекти и загуба на налягане, като отново се уверите в правилното такова предписано от производителя.

ВИДИМОСТ и КОМФОРТ - Това е втората важна група фактори, които осигурени правилно ще ви гарантират спокойствието и удоволствието от пътуването. Първо проверете изцяло техническото състояние на автомобила си (двигател, акумулатор, охладителна система, спирачки, окачване, отопление и т.н.), за да сте уверени, че няма да останете някъде на пътя в планината при -20 градуса навън без парно, чакайки помощ заради технически проблем. Осигурете си хубави светлини - фарове, фарове за мъгла, стопове, габарити, усилени габарити, мигачи. Така и в най-тъмните условия ще имате достатъчно осветеност, за да виждате и да ви виждат на пътя. Купете си хубави чистачки и правилна незамръзваща течност за почистване на стъклата и фаровете. Отделяйте време да изчистите колата си от снега и леда ако е престояла продължително време навън по време на снеговалеж, за да не си създавате опасни ситуации от липса на видимост, както и да не хвърляте снега от колата си върху каращите зад вас.

КАРАНЕТО - Ето, че стигнахме и до най-важния момент, който ако объркате, колкото и  добре да сте се справили с горните неща, сигурността, спокойствието и удоволствието отиват "на кино".

Най-допусканата грешка в началото на зимния сезон е още лятната "настройка" на шофьорите - никой още не взима предвид студения асфалт и гуми, мократа, заснежена или заледена настилка, удължения в следствие на това спирачен път, намалената видимост. Повярвайте ми всички тези неща имат огромно значение в една критична ситуация и не е редно да пропускате отчитането на тези фактори при съставяне на преценката си за това как да карате в конкретната ситуация.

Когато което и да е от горните неща е налично имайте го предвид и:
-съобразете скоростта си с това (карайте по-бавно), тъй като при изникване на опасна ситуация след времето за реакция ще ви трябва повече време, за да изпълните избраната маневра за избягването и (спиране, завиване или и двете);
-съобразете дистанцията с останалите участници в движението (не само тези пред вас), защото ще ви трябва повече време да завиете или спрете;
-следете с поглед и периферното си зрение всичко около вас на колкото се може по-голямо разстояние - 3-4-5 коли напред, хора или коли встрани от вас и по тротоарите, колите зад вас, животни около пътя и т.н.;
-непрекъснато следете с поглед и с периферното си зрение огледалата, за да не допуснете нещо да ви изненада ако се случи зад вас или се наложи да предприемете рязка маневра;
-наблюдавайте шофирането на другите, за да можете да предвидите неадекватни маневри без предупреждение, които в повечето случаи лесно се познават по поведението на колата на участниците в движението - рязка промяна на посоката без мигач, обратен завой, изкачане на от пряка без предимство, рязко спиране ( ако има причина би трябвало и вие да я забележите следейки всичко на пътя напред), загуба на контрол. Така по-лесно ще реагирате и ще имате време да предприемете правилната маневра;
-избягвайте да правите изброените по-горе неща с цел да не изненадате някого;
-не се залепвайте зад други автомобили и особено камиони и автобуси преди изпреварване - намаляват видимостта ви (отдалеч по-лесно виждате дали идва кола или можете да предприемете изпреварване) и замърсяват фаровете и челното ви стъкло;
-избягвайте изпреварвания в мъгла или силен валеж, докато не се уверите, че имате достатъчно видимост на целия участък, в който ще изпреварвате;
-ако видите много мокър участък от пътя с предполагаемо по-дълбок слой вода, който може да предизвика аквапланинг, намалете интензивно преди него, стиснете здраво волана и не натискайте спирачките и не въртете волана докато сте във водата.

Доста от така казаните неща звучат травиално и сигурно всеки от вас ще си каже "тоя па кво ми говори, ще карам аз като баба"... Да... но са истински и реални и ако са на лице ще направят пътуването ви приятно, безопасно и спокойно. Сигурен съм, че заради неспазване на някое от горните неща сте се набутвали сами в неприятни ситуации, завършили неприятно или от които на косъм сте се отървавали. Та, замислете се и сами преценете, но мислете докато шофирате... с главата си, а не със самочувствието или други органи ;)

УПРАВЛЕНИЕТО - Да, опитах се наричайки го така да разгранича движението сред другите автомобили от управлението на вашия собствен. Тук ще засегна основните проблеми и решенията им при управление на автомобила ви при условия на ниско сцепление и ще разбия някой всеобщо разпространени митове базирани на компановката на различните автомобили и отношението и към поведението им.

До тук ясно уточнихме, че спирачния път и завиването не са каквито ни се иска и е редно да знаем как да се оправяме като нещата започнат да излизат извън контрол.

Първо спирането - първия мит, разпространяван от имащите се за велики шофьори господа (основно от старото поколение) е, че ABS-ът (система непозволяваща на гумите да блокират при максимално спирачно усилие) е глупост неимоверно удължаваща спирачния път и те самите могат многократно по-добре да спират. Всъщност в това няма ни най-малка капка истина, особено що се отнася до условия на намалено сцепление от вода, сняг или лед. Първо, основното преимущество на ABS-а е да запази способността ви да управлявате автомобила докато спирате, като не позволява колелата да блокират, т.е. запазвате контрола и спирате максимално ефективно едновременно, неща които нямате ако колелата блокират или се опитвате да не ги допуснете да го направят. Второ ABS-ите обикновено работят с честота около 15HZ и нагоре, което означава 15 натискания и отпускания за секунда, което е непостижимо за човешки крак и организъм. Ще кажете - "да ама аз спирам точно на ръба на сцеплението, а там то е най-ефективно". И аз ще отговоря, че съм напълно съгласен с вас, но когато става въпрос за идеални условия на сцепление (на сухо) и в стерилна и очаквана ситуация на интензивно спиране. Какво правим като е мокро (дори не говорим за сняг) и пред вас изкочи дете? Пак ли ще сте толкова прецизни и спокойни знаейки какво ви очаква? Е... аз ще ви кажа - няма да сте ;) Аз лично въпреки годините опит и ситуации зад гърба си по пистите и пътищата, не съм уверен, че мога да го направя правилно в такава ситуация. Така че, съвет от мен - като стане нещо такова и имате ABS в краката си, скачайте здраво на спирачките и се съсредоточете в завиването ако се наложи, за да си спестите белите коси по главата. Връщането на скорости също често се изтъква като начин да си спестите някой и друг сантиметър от спирачния път, но аз лично не съм убеден в това и по-скоро би ви дало още един елемент, с който да объркате нещо, отколкото реално да ви помогне. Още повече по-скоро това улеснява работата на спирачките, отколкото да допълва тяхната роля, защото така или иначе вече ABS-ът ви държи на лимита на сцеплението, та връщането на скорост ще добави спирачно усилие, което само ще доведе до още по-сериозно блокиране на колелата. Отново повтарям - трябва ли да спирате екстремно в неприятна ситуация решението е едно - скачате максимално бързо и силно на спирачките и оставяте спирачната система да си свърши работата ;)
Ако нямате ABS (силно се надявам все по-рядко да се срещат такива коли по улиците) нещата са по сложни и искат много тренировки, за да можете всеки път да намерите оптималното спиране, но отново най-доброто екстремно спиране е максимално бързо и силно на спирачките, блокирате колелата и чакате да спрете. Започнете ли да мислите къде е лимита и погрешно да го търсите много ще си удължите спирачния път. А започнете ли да блокирате-отпускате-блокирате колелата, имитирайки ABS сте загубени - спирачния ви път се увеличава неимоверно. Само ако трябва да завивате, отпуснете спирачката, за да се завъртят колелата докато промените посоката си (с блокирали колела колкото и да въртите волана това няма да стане) и после пак здраво до долу.

Завиването и сцеплението в завой - Ще приема, че всички стоите правилно зад волана и боравите с него както подобава, макар и до някъде да се съмнявам в това. Та след като вече можете да завивате правилно е редно да уточним как да го правите на пътя в условия на намалено сцепление.
Започвам от самото начало, тъй като наблюденията ми над случващото се по пътищата показват, че доста хора имат нужда да бъдат "преинсталирани" напълно. За да вземете един завой правилно трябва първо да изберете правилната скорост за това, а това се прави преди завоя. Разбрахте ли? Преди това ;)

Презавиването - Не знам защо много хора си "играят" със спирачките в самия завой, ако все пак са успяли да влязат успешно след като вече са прекалили с входната скорост. Това особено на мокро и сняг може да е мнооого фатално. Натискането на спирачката в завой води до пренос на тегло в предната част на автомобила, задницата съответно се лишава от такова, а от там намалява и сцеплението й и може много лесно да загубите стабилността когато центробежните сили надделеят. Това може да се случи независимо каква кола карате - с предно, задно или 4х4 задвижване. Особено опасно и характерно обаче е за автомобилите с предно предаване! Четете ли внимателно? На тези с предно предаване ;) Тук (за разлика от митовете за автомобилите със задно предаване) можем спокойно с пълна сила да говорим за термина "лека задница" (тръгнал от автомобилите Лада от едно време). Това е така при автомобилите с предни задвижващи колела заради особеностите на този тип компановка. Двигателя, предавателната кутия и задвижващите колела тежат отпред и са изтеглени пред предната ос като по този начин задницата остава слабо натоварена.  Точно заради това тегловно разпределение с голям превес към предната ос като добавим и динамичен пренос на маса напред задницата съвсем губи сцепно тегло и относително ниски центробежни сили могат да я изкарат от стабилното и състояние. Отново казвам - това състояние на загуба на сцепление на задницата (наречено презавиване) може да възникне при автомобили с всякакво задвижване и маса, като разликата е в това колко далеч в скоростта и ъгъла на завоя е границата, при която възниква. Както казахме, поради ниското тегло на задницата най-рано би настъпило при автомобили с предно предаване. Презавиване може да бъде неволно или нарочно предизвикано с гореспоменатия пренос на маси напред (с натискане на спирачката или отнемане на газта) или с използване на ръчната спирачка. При автомобилите със задно предаване или 4х4 може да бъде инициирано и чрез подаване на газ по време на завоя. Презавиване може да настъпи и ако добавите още малко ъгъл на навиване на волана или направите резки корекции с него и имате достатъчно сцепление на предницата, за да се отрази това на посоката на движение. Надявам се, че успешно разбихме мита за леките задници на автомобилите със задно предаване и нестабилността им при хлъзгави настилки.
Леко да се отклоня от темата - принципно само така да вметна - от статична и динамична гледна точка тегловното и силово разпределение при автомобилите със задно предаване дава повече предимства за пълноценно използване на сцеплението. Ама за това по-подробно някой друг път ;)
Значи да повторим до тук - НЕ натискаме спирачките по време на завоя, НЕ правим резки корекции с волана и газта. НЕ подаваме газ рязко на автомобили със задно предаване. Много хора правят спирането и завиването рязко, или рязко подават газ в завоя дебалансирайки автомобила ненужно и предизвиквайки понижаване на границата на загуба на сцеплението. Ако сте плавни може да си спестите много главоболия. Презавиването най-често може да бъде коригирано с лек, обратен на посоката на завоя волан, с подаване на газ при автомобили с предно предаване или връщане на газта или натискане на съединителя при такива със задно. При 4х4 автомобилите е малко по-сложно и е комбинация от другите две.

Недозавиването - Горе споменахме, че въпреки неправилното преценяване на входната скорост все пак сме завили за завоя. Има обаче случаи, когато грешката със скоростта е доста по-голяма или пък сме навили прекалено много волана и просто е невъзможно да завием колкото искаме. Това състояние се нарича недозавиване. Тук отново най-застрашени са тези с "предното" отново заради лошото тегловно разпределение и заради това, че предните гуми освен със спирането и завиването са натоварени и от двигателния момент. Така при по-висока скорост или голям ъгъл на завиване центробежните сили стават много големи, претоварването на колелата от теглото и действащите на колелата моменти (от спирачките и двигателя) водят до загуба на сцепление и всякакъв вид управление. Ако го допуснете не може много да се направи тъй като всичките ви органи на упраление са отнети с изключение на ръчната спирачка. Първото и най-важно е да върнете волана и газта в търсене на най-малкото сцепление. Ако и тогава не успеете да си върнете контрола може да опитате да натиснете спирачката с цел да намалите скоростта и да намерите сцеплението си. Ако и това не стане ръчната е последната надежда да промените посоката на движение и да си върнете контрола над предните гуми, губейки го на задните. Много внимавайте с тази техника, защото може да доведе до загуба на сцепление и на 4те колела! Широко разпространен мит е, че подаването на газ на автомобилите с предно предаване при загуба на сцепление изтегля предницата от завоя. Да, наистина изтегля предницата от завоя, но в посока към гората, а не накъдето сочи асфалта ;) Когато навлезете в състояние на недозавиване с автомобил с предно предаване не подавайте газ - това само влошава нещата!
Макар и при по-високи граници такова нещо може да настъпи и при автомобили със задно предаване. Слава богу тук имате свобода за действие. Естествено и тук първото, което трябва да направите е да върнете волана и газта. Често натискане на спирачката пренася тегло напред, което ви осигурява сцепление. Ако до тук старанието ви обаче не се възнагради с успех подаване на газ с цел загуба на сцепление на задните колела може да ви върне контрола над предницата и да преминете в контролирано презавиване, което е по-лесно за овладяване (по описаните по-горе начини).
При 4х4 автомобилите, както и горе, овладяването е въпрос на сложна и строго специфична  за всеки автомобил комбинация от техниките за овладяване на автомобили с един задвижващ мост.
Има редки случаи, при които и тук заради натискането на спирачката можете да загубите сцеплението на предницата.
Отново да обобщим -  много висока скорост на влизане в завоя или голям ъгъл на завиване. НЕ навиваме рязко и повече отколкото трябва волана. НЕ подаваме рязко газ в завоя на автомобили с предно предаване.
Най-важното е, независимо с какъв автомобил сте, да не навивате още волана в състояние на недозавиване! Това няма да помогне в ситуацията тъй като така или иначе нямате сцепление. Връщането на волана малко връща сцеплението и тогава можете отново да завиете след като вече скоростта е намаляла.

И едно генерално обобщение, за да не допускаме нито едно от горните - намаляваме преди завоя, навиваме плавно волана колкото трябва, за да постигнем желания ъгъл на завиване, като избягваме корекции с волана по време на завоя и поддържаме постоянна скорост. След като видите изхода на завоя и сте уверени, че имате сцепление може плавно да започнете ускорение изправяйки волана отново плавно.


Надявам се с тези си съвети да съм ви дал полезна информация за това как да направите пътуването си през снежните и студени месеци по-приятно, по-комфортно и самите вие да се чувствате по-уверени и спокойни, че държите нещата под контрол. Най-важна е трезвата преценка на пътните условия и ситуацията на пътя, акуратно приспособяване към тях, правилно тълкуване на поведението на автомобила ви във всяка ситуация и познаване на собствените си възможности и тези на автомобила ви. Надценяването и излишното самочувствие могат само да ви бъдат лош съветник. В тази посока горещо съветвам всеки в един хубав снежен ден да отиде на изолирано място с автомобила си и да се постави насила в описаните горе ситуации като провери опитно и в действителност поведението на автомобила си и собствените си способности, за да е подготвен за бързо и много неочаквано случващите се неща на пътя. Беля на празен паркинг ще ви коства много по-малко отколкото катастрофа или бутнат човек на пътя.

Приятно и безавариино пътуване. И... при пътуване по планините заредете резервоара до горе, носете си топли дрехи и зареден телефон и зарядно, както и вериги и една малка лопатка - ей така за всеки случай. При умно каране може никога да не ви се наложи да ги използвате в неприятна ситуация, но е хубаво да сте подготвени за всичко. По-нататък, ако сте се справили през зимата, ще си говорим за по-динамично и екстремно шофиране.

7 comments:

  1. Много ми хареса, браво Сашо! Припомних си, а и научих някои интересни неща. Продължавай в същия дух!

    Вичо

    ReplyDelete
  2. :) Обещал си ми частни уроци по дрифт на сняг :)

    ReplyDelete
  3. За градски условия и по точно за заледена настилка, не са ли за предпочитане по дебелите гуми?

    ReplyDelete
  4. Блога е страхотен!И много приятно написам,извинявам се затова което ще кажа..но на мен ми отекога очите от черно белите редове (малко в повечко идва),дали ако са по меки цветовете няма да е по причтно :)....
    А по темата...как точно седят нещата,ако сме със задно предаване и искам да изпитаме тръпка в завоите..как точно се подожда към завоя и в последствие,използва ли се ръчната,като имаме предвид ,че не е хидравлична а обикновена и ако си "играем" с нея има негативен ефект в/у самия автомобил

    ReplyDelete
  5. По-нататък ще отделя време да понапиша това-онова и за по-динамичното каране за удоволствие и там ще бъдат засегнати всички тези въпроси ;)

    ReplyDelete
  6. Супер е Сашо.Само искам да вметна нещо, на кола със задно, и недозавиване, не бих препоръчал да се дава много газ(особенно ако по слаба) има голяма вероятно колата да няма достатъчно сила,и да започне да бута още повече. Пък ако все пак успее да я завърти, мисля че малко са хората от нормалните шофьори,които ще успеят да дадът точното количесто, и ще я контрират правилно.

    ReplyDelete