Friday, September 30, 2011

The Return of the King - BMW F10 M5

Готино заглавие нали? Е... не съм го измислил аз, но се радвам, че ви харесва :) Просто и аз го харесах, докато гледах едно видео със същото име и показващо автомобил, който спокойно може да бъде наречен "крал". Това е BMW M5.

http://www.youtube.com/watch?v=FKhRy4J63aM&list=FLXJ73JBAAJQ0OPFxiV455Ug&index=13

Не отдавна ви разказах за срещата ми с предишното поколение Е60, от която останах меко казано очарован. Същото се отнася и за Е39 (за нея ще разкажа също по-подробно някой път), както и за Е34 и Е28 (уви до тях не съм се докосвал). Та пускането на нова М5ца е доста специално събитие, имайки предвид, че този модел от гамата на M GmbH си е изградил имидж на най-добрата спортна лимузина в света и повярвайте ми - има защо ;) Е ето, че заслужено старото поколение бе пенсионирано по заслуги и с почести и отвори място за чисто новия звяр (не случайно използвам тази дума, ще разберете "защо" по-късно, имайте търпение). 


За мен като цяло новото поколение 5та серия показано на скоро е страхотен автомобил... може би най-добрата 5ца до сега... във всяко отношение... супер красива е, особено с М пакет... интериора е много приятно оформен с много качествени материали и голямо внимание към детайла. Абе харесва ми адски много. В началото на годината имах удоволствието да поработя с 550i xDrive и определено това, което прави тази кола и начина, по който го прави, обещаваше М5 да е впечатляващ. И естествено той е такъв и в това няма съмнение. След може би повече от година спекулации oколо това как ще изглежда, с кой двигател ще е, какви ще са характеристиките и технологиите вложени в колата, на "The M Festival" по време на 24-часовото състезание на Nurburgring бе официално "разкрита" новата кола... и... мамка му дяволски красива е... особено с този син цвят... и бял интериор... уникално. 












Няма да ви занимавам с дизайнерски работи, снимките говорят достатъчно. Стигаме до технологиите... тук изненади нямаше (поне за мен) както се говореше сложиха 4,4-литров Twin Scroll V8 мотор (S63TU), базиран на този в Х5/6 М и чувствително изменен (поне според думите на М), с 560 коня и, забележете, 680NM въртящ момент от 1500об./мин нататък. Определено впечатляващи цифри гарантиращи 4,4 секунден спринт до 100 и също толкова стремглаво препускане нагоре, чак до... сигурно доста над 300. За нито едно от тези неща не мога да говоря, за съжаление, от първа ръка, защото уви не бях поканен на представянето на колата пред пресата в "Ascari Race Resort" в южна Испания (не че съм заслужил ама :) ). Един ден ще я покарам и ще споделя, обещавам ;) . Та до тук каквото съм чел колата е брилянтна, ако се интересувате вече има достатъчно писаници по тази тема в разните големи автомобилни медии, та можете да добиете представа, аз като имам какво да споделя в тази посока ще споделя.







Тук стигаме до определението "звяр", което използвах по-рано... е... то е цитат на определението, което в кратък разговор ни даде Алберт Биерман (начело на инженерния екип в М) за новата кола и то не защото си е тяхна ;). От него разбрахме, че и причините и пречките до сега да не са се предлагали многобутални спирачни апарати в М колите са отстранени и вече все по-често ще се радваме на такива конструкции, като при М5 дори ще има възможност да ги комбинирате с карбон-керамични дискове. Вече и "ние" сме модерни с този писък на модата, не че М колите до сега не бяха едни от най-добрите в класовете си като спиране ;) Чудовищния агрегат под предния капак е куплиран към също така новоразработена 7-степенна предавателна кутия с два съединителя. Окачването отново е активно отново както при М3, като можете да избирате между три различни настройки. Имаме нов диференциал отзад с електронно управление и необходимите за завидни дрифт приключения настройки (както винаги). Всичко това дори е съчетано така, че да се постигат завидно добри стойности на разхода на гориво и вредни емисии. Можете да намерите повече информация за гореспоменатите технологии и М5 като цяло, както и много други в http://www.bmwblog.com, http://www.bimmerpost.com/, както и в официалните сайтове на BMW Group.








 






Та до тук всичко звучи страхотно - колата е невероятно красива както вътре така и отвън, много удобна, комфортна и практична, брутално силна и нереално бърза, с всички характерни черти на М5 и най-модерни технологии на BMW що се отнася до задвижване, поведение на пътя, управление (тези ще ги проверим и опитно скоро) и забавление/комуникации. Очертава се както и до сега този "пакет" отново да поеме лидерството в този, открит от М5, клас. И тук стигаме до една от технологиите, които отново ме накараха да се позамисля накъде отива света. Ще напомня още от сега, че говорим за BMW и то не какво да е, а такова излязло от манифактурата на М GmbH, едно от онези автомобилни "предприятия" правещи едни от най-"одушевените" автомобили в света ( може да звучи малко налудничаво така казано, но ще поясня скоро с тема за онези интимни отнишения с колите, с които завърших в един от предишните "трудове"). Та тази въпросна компания за първи път внедрява в автомобилите си технология наречена "Active Sound Design". Звучи много високотехнологично и готино нали? Е... да... и сигурно е така... ама това, което прави за мен е нещо... на което не съм предполагал, че BMW някога ще посегне - звука на двигателя! Та въпросната система модулира звука от двигателя и изпускателната система достигащ в купето посредством аудио системата, като според BMW го прави по-добър... Как подяволите може да направиш по-добър звука на V8 агрегат по-добър посредством аудио високоговорители?! И то при положение, че дори и съвременните двигатели с принудително пълнене на компанията звучат доста приятно!? Та тук е момента да попитам накъде отива света? BMW, V8 и изкуствен звук в едно изречение!!! Това не е "playstation" колеги! Тук нещата трябва да са истински! Чудя се какво ли става като си отвориш прозорците? Представяте ли си?! Ами те ще започнат да слагат 500 коня 4-цилиндрови "хипер-ултра-мега" двигатели и ще ни пускат звук от болид от F1 :D Това не е сериозно... До там ли стигнахме, че не могат да направят хубав мотор и подходяща изпускателна система звучащи потресаващо както преди? Спомнете и "осмака" в Е39 дори с най-стандартната генерация. Или пък Е60 пак така. А какви неща съм чувал с променени ауспуси... да настръхне човек. И се хвалят с тази технология!? Не казвайте на никого поне и хората да си се кефят на изкуствения звук и да си мислят, че колата им звучи брутално. Никога няма да се зарадвам на звук, който знам, че не идва точно от двигателя и изпускателната система! То е като всичките тия силиконови работи дето ни заливат напоследък - изглежда супер в много от случаите ама  вътрешно в себе си знаеш, че нещо не е като хората. Няма нищо лошо да направят активна изпускателна система с различни режими на работа в зависимост от начина, по който карате и настроението ви (това е правено не малко пъти от много производители) ама да ни пускат запис едва ли не... малко прекалено вече. Тамън започнах да се примирявам с принудителното пълнене в двигателите на М и да убеждавам себе си, че са много много добри, че въпреки всичко са се постарали да запазят духа на Motorsport поделението... а сега и това... Поне например 1 М звучи страхотно... наистина... особено както показаха колата с Akrapovic като "Safety Car" за "Moto GP"... наистина не може да бъде сбъркана и те кара да настръхнеш както старите редови шестаци S50 и S54 от предишните поколения М3. По клиповете М5 отвън звучеше ок, Akrapovic отново се представиха подобаващо, както се видя от разни клипове  сигурен съм, че дори и да не е перфектно са можели да направят нещо механично, вместо да намесват синтезатор. Това е все едно да обработваш електронно гласа на Павароти или да минаваш през фотошоп картини на Пикасо!

Както и да е... това си е мое мнение и не ангажирам никого с него... Колата като "пакет" безспорно е уникална, но при Е60 например имаше недостатъци в интериора, като поведение силовото предаване не бе толкова пригодно за ежедневна употреба и технологиите не бяха на толкова високо ниво, но въпреки, че като цяло колата не е толкова добра, онези хардкор компоненти носещи славата на М си бяха там и крещяха неистово. Аз обаче не съм от потенциалните клиенти на новата М кола, та моето мнение не е от голямо значение. За сметка на тази уж позагърбена маниящина на компанията, от ПР отдела се стараят максимално над рекламата и достъпността на феновете, което им се получава доста добре:

http://www.youtube.com/watch?v=YOO4moRIlGo&list=FLXJ73JBAAJQ0OPFxiV455Ug&index=60

Едно обаче е сигурно - колата много ми харесва и с удоволствие бих я покарал поне да се уверя дали нахвърляните така мисли ще се затвърдят или мнението ми ще се промени и ще си падна по тези нови тенденции... Чакам предложения за "кръгче" в F10 M5 и 1 М.. Някой?

1 comment:

  1. Синтезираният звук на F10 M5 бе наистина шокираща новина, но забелязвам, че и конкурентите от Инглощад не изостават в това отношение...
    На скоро (през октомври 2011) прочетох в Аутобилд, че новото А6 на АУДИ също ще предлага подобни "гъдели" за слуха на водача и пасажерите. По-странното обаче е, че става дума за звука на новия им дизелов 3 литров агрегат.
    За разлика от БМВ обаче, при тях озвучаването няма да идва директно от стереото, ами от.... звукови модули при крайните гърнета на генерацията.
    Какво повече му трябва на човек?!?
    Поздрави!
    Роман

    ReplyDelete