До това заключение достигнам от известно време насам, гледайки естественото развитие на автомобилостроенето. Вчера например за пореден път попаднах на едно стряскащо доказателство... Возейки се по голям столичен булевард, заблеян в заобикалящата ме автомобилна идилия мернах странен черен джип... Странен, защото бе новия Cayenne на Porsche... Никога не съм приемал този автомобил на сериозно - просто никога не ми е изглеждал достатъчно готин за истинско Porsche... Та при новия работата е още по-зле - изглежда нежен, лигав, зализан... не знам как по-точно да се изразя. Интериора ми харесва, но нищо друго. Докато стария поне изглеждаше мъжкарски, този мяза на поредното корейско "изобретение" заляло пазара. На всичкото отгоре, изравнявайки се с него с леката кола, в която се возех, точно пред очите ми изникна словосъчетание изписано с красив шрифт на калника и гордо гласящо "diesel"... останах безмълвен и шокиран от видяното... и сега да не си помислите, че не знаех за съществуването на тази модификация в гамата на компанията - напротив... просто се надявах да е било шега и да не дръзнат да направят такава кола... още по-малко съм очаквал така "гордо" да го заявят... и то на Porsche за бога!!!
Да... Знам... Дори на скоро един много уважаван от мен истински "автомобилен поклонник" сподели една много мъдра мисъл в един автомобилен форум - автомобилните компании като тази трябва да правят коли като тази, с която започнах, за да могат да си позволят да правят и другите си, наистина манияшки автомобили, носещи всички характерни черти на концерна... И е факт, че това е успешна тактика, както той спомена - Boxster и Cayenne (макар и оплювани от доста "критици" и "hardcore" фенове като мен) извадиха с големите си продажби Porsche от сериозна финансова криза и благодарение на това и до днес ни радват с коли като GT2 RS и GT3 RS (дори съвсем скоро пуснаха 4-литрова версия на последната, в която съм влюбен). Това е всеобща тенденция и явно натам отиват нещата. Нямам нищо против това, ще се радвам винаги да са така нещата - т.е. ако щът да произвеждат и триколки само и само да има и коли, които да грабват сърцата ни както едно време (е все пак ще е хубаво да имаме и пари да си ги купуваме). Но някакси и това май не е баш така...
Е може би все още е така, ама бъдещето не изглежда толкова розово. Хибридите все повече и повече застъпват - Porschе пуснаха дори състезателна кола с такава технология, BMW представиха спортна кола от близкото бъдеще с 3-цилиндров (!) турбо мотор и електрически помощници (само си представете колко отвратително ще звучи това нещо)... Все повече и повече компании се съобразяват с комерсиализацията и екологичните норми и започват да се гърчат около тях стараейки се да угодят на всички - Ferrari пуснаха 4х4 кола и говорят за разход на гориво при положение, че преди го нямаше дори и в каталозите и никой не го интересуваше, BMW започнаха да правят М коли с турбо мотори и 4х4 М коли и джипове...
Та докато при Ferrari и Porsche горната тенденция за запазване на корените в някой модели още е налице на 100%, то при BMW например не е точно така, колкото и да обичам тази компания :(... Да... остава (за сега) изключителното поведение и управление, добрите характеристики и пригодността за ежедневна употреба (вълк в овча кожа, нали сте го чували ;) ), но легендарните атмосферни шедьоври на двигателостроенето отстъпват място на такива с изкуствено дишане и вместо да се напънат да направят една носеща престиж супер кола (не е като да не могат, а и всички останали конкуренти си имат) те се лутат в създаването на някакви измислици от "Завръщане в бъдещето". Та като споменах нуждата от престижен "supercar" в гамата на мюнхенци, съм твърдо убеден, че такова нещо е необходимо, но някой друг път ще обясня защо е така...
Да... трябва да се работи и в тази посока на пазене на планетата и пестене на ресурси, трябва компанията да е на върха когато дойде и тяхното време и да е една от първите там, но защо да загърбваме настоящето? Вярно, че истинските фенове на марката не винаги са и клиентската маса (поне в моя случай е така за съжаление), но когато един ден отида в магазина с парите да си поръчам нова кола искам да има и нещо по-специално точно като за мен... Уви така като гледам ще трябва да се примиря с това произведено до момента, да кажем с изключение на новата М5-ца и 1 М Coupe, че те и двете много ми харесват, поне от видяното до сега... признавам си... както и новото Z4... уникално е... най-красивата кола в момента... нищо, че са турбинирани (ама все пак още имам резерви, докато не ги покарам)... ще видим и новото М6, че F12/13 изглежда доста привлекателно... но също така дори и пред тях бих избрал блестящите Е9x М3 (особено GTS и CRT), Е46 М3 (особено CSL) и Е60 М5/Е63 М6 заради невероятните натурално аспирирани двигатели. Мога да добавя още няколко модела от близкото минало (Z3 M, Z4 M, E39 M5, E30 M3 - да всеки иска такова вкъщи и доста други), които все още твърдо са се настанили в съзнанието ми и в листа с желаните за гаража притежания (не се смейте, сигурен съм, че всеки си има такъв и не рядко е мислил по този въпрос застанал пред mobile.de преглеждащ пазара ;) ).
И докато при Ferrari и Porsche всеки един от новите модели е по-добър и по-добър от предишните (поне по мое мнение и до момента), то при BMW се наблюдава сериозно засилване на т.нар. "downsizing" - т.е. стремят се с всички сили да намалят емисиите, разхода на гориво и разходите за производство, за да отговорят на пазара... а това, както се сещате вреди на качеството и най-вече на емоцията и престижа - почти изчезват атмосферните 6-цилиндрови мотори, заместени от 4-цилиндрови с по-малък обем и принудително пълнене (както се досещате със звук на стара прахосмукачка); М моторите вече не са изцяло различни и конструирани специално за М колите, а са пипнати (не искам да казвам тунинговани, защото мразя тази дума) стандартни агрегати; колите в гамата на компанията споделят много общи части (скоро в едно прес изявление казаха, че вече процента е над 60) и не на последно място качеството е значително занижено, което не би трябвало да се допуска от нито една сериозна компания, нищо, че вече си е почти нещо като "традиция" за всички компании... просто не е редно.
И с всичко това си заминава и ентусиазма, специалното усещане, че BMW са много различни от останалите, точно с вниманието си към детайла и емоциите, които дават автомобилите им със своите характерни черти и качества. Отива си индивидуалността и всички започват да произвеждат едни и същи неща, колкото да задоволят пазара. Не ме разбирайте погрешно (въпреки, че надали разчитате на моето мнение, за да си изградите мирогледа в автомобилния свят), в никакъв случай колите, които в момента излизат от заводите на BMW, Mercedes-Benz, Audi, Alfa Romeo и т.н. европейски и световни производители, не са лоши... напротив... стават все по-добри и по-добри, тласкани от технологичния прогрес и все по-затягащата се конкуренция.
Мисълта, която искам да прокрадна сред всички тези дъълги размисли е, че ценностите, наистина важните неща, правещи един автомобил различен, правещи един автомобил наистина добър и истински, изчезват лека полека, а с изчезването на тези ценности и на нас ще ни е по-трудно да си изберем нашия автомобил... онзи автомобил, който да ни гъделичка там, "под лъжичката", който да ни кара да се чувстваме специални и да се държим странно... като влюбени... ето, че и аз започнах да се държа странно, за това с тези, така да ги нарека по-интимни отношения с автомобилите, ще ви запозная в следващата "тема"...
Един незлоблив съвет: Ползвай параграфи, нови редове - иначе трудно се чете.
ReplyDeleteОтносно традициите: те са затова, хем за да се водиш по тях, хем да ги нарушаваш, като се налага.
Сега се налага, такъв е тренда. Гигантските V12 ще останат запазена марка на някои брандове, но няма да се учудя, ако всички скоро направят twin-turbo V8 конфигурации. И т.н.
Както и по-добри дизели. Разход от 20/100 е най-малкото икономически неоправдан за не-супер-кола.
Благодаря за съвета и коментара. Не е първия в тази насока, така че се опитах да я разделя на абзаци смислово и тук таме да сложа по някой нов ред. Надявам се така да е по-добре.
ReplyDelete